Sposób przyjmowania i załatwiania spraw regulują w szczególności przepisy następujących aktów prawnych:
-
Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U z 2021 poz. 1540 t.j.),
-
Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t. j. Dz. U. 2021 poz. 735),
-
Zarządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 28 lutego 2017 r. w sprawie wprowadzenia jednolitego rzeczowego wykazu akt w izbach administracji skarbowej, urzędach skarbowych i urzędach celno-skarbowych (Dz. Urz. Min. Roz. i Fin. poz. 44),
-
Zarządzenie Nr 3 Ministra Finansów z dnia 20 stycznia 2015 r. w sprawie prowadzenia rejestrów oraz przekazywania informacji w sprawach sądów administracyjnych (Dz.Urz. Min. Fin. z dnia 22 stycznia 2015 r. poz.7 z późn. zm.),
-
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków (Dz. U. Nr 5, poz. 46),
- Regulamin organizacyjny Izby Administracji Skarbowej w Opolu.
Sprawy w urzędzie załatwiane są zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa przy poszanowaniu zasad wynikających z Kodeksu postępowania administracyjnego i Ordynacji podatkowej.
Zgodnie z Ordynacją podatkową załatwienie sprawy wymagającej przeprowadzenia postępowania powinno nastąpić bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w ciągu miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowanej - nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej (art. 139 § 1 Op).
Niezwłocznie powinny być załatwiane sprawy, które mogą być rozpatrzone na podstawie dowodów przedstawionych przez stronę, lub na podstawie faktów powszechnie znanych i dowodów znanych z urzędu organowi prowadzącemu postępowanie (art. 139 § 2).
W przypadku niezałatwienia sprawy we właściwym terminie urząd ma obowiązek zawiadomienia strony o przyczynach niedotrzymania terminu, wskazując nowy termin załatwienia sprawy (art. 140 § 1 Op). Do terminu, w którym ma być wydana decyzja nie wlicza się terminów przewidzianych w przepisach prawa podatkowego do dokonania określonych czynności, okresów zawieszenia postępowania oraz okresów opóźnienia spowodowanych z winy strony albo z przyczyn niezależnych od organu (art. 139 § 4 Op).
Na niezałatwienie sprawy we właściwym terminie służy stronie ponaglenie do organu wyższego stopnia, tj. do Ministerstwa Finansów (art. 141 §1 Op). Postępowanie wszczynane jest na wniosek strony lub z urzędu. Przy postępowaniu odwoławczym, odwołanie wnosi się do Ministerstwa Finansów za pośrednictwem organu pierwszej instancji, który tę decyzję wydał.
Sprawy załatwiane są w formie pisemnej. Uprawnienia do podpisywania pism określa Regulamin organizacyjny Organu.
Składanie skarg i wniosków w Izbie Administracji Skarbowej w Opolu
Przyjmowanie i rozpatrywanie skarg i wniosków odbywa się zgodnie z przepisami Działu VIII ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 735) oraz rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków (Dz. U. Nr 5, poz. 46).
Skargi i wnioski można składać w następujący sposób:
- pisemnie na adres: Izba Administracji Skarbowej w Opolu, ul. płk. Witolda Pileckiego 2,45-331 Opole,
- za pośrednictwem ePUAP (link otwiera nowe okno w serwisie zewnętrznym),
- za pośrednictwem poczty elektronicznej na adres: sekretariat.ias.opole@mf.gov.pl (link otwiera nową wiadomość w programie obsługi poczty elektronicznej),
- faksem na numer: 77 456 43 13,
- osobiście w siedzibie Izby Administracji Skarbowej w Opolu, ul. płk. Witolda Pileckiego 2, 45-331 Opole.
Przyjęcia klientów odbywają się w godzinach od 7.30 - 15.30.
Sekretariat Izby Administracji Skarbowej w Opolu tel. 77 454 00 67 do 70 lub 77 440 32 38.
Skargi i wnioski, zarówno te nadesłane pocztą, jak i drogą elektroniczną, powinny zawierać imię, nazwisko (nazwę) i adres zamieszkania (w tym kod pocztowy) wnoszącego skargę lub wniosek. Zgodnie z przepisami § 8 ust. 1 ww. rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków, skargi i wnioski niezawierające imienia i nazwiska (nazwy) oraz adresu wnoszącego pozostawia się bez rozpoznania.
Krajowy Telefon Interwencyjny KAS
Całodobowy bezpłatny telefon interwencyjny: 800 060 000.
Adres skrzynki e-mail, na który można przesyłać informacje: powiadomKAS@mf.gov.pl (link otwiera nową wiadomość w programie obsługi poczty elektronicznej).
Krajowy Telefon Interwencyjny KAS jest scentralizowanym kanałem komunikacji służącym przyjmowaniu od naszych klientów informacji na temat:
- naruszeń przepisów prawa podatkowego,
- naruszeń przepisów prawa celnego,
- opinii dotyczących funkcjonowania Krajowej Administracji Skarbowej.
Zarówno telefon interwencyjny, jak i adres e-mail, zapewniają anonimowe przekazanie informacji. Otrzymane informacje są wnikliwie analizowane i we właściwy sposób wykorzystywane.