19 listopada br. odbył się webinar, podczas którego przedstawiciele Ministerstwa Finansów (MF) opowiedzieli o procedurze SME.
Procedura SME będzie obowiązywać w Polsce od 1 stycznia 2025 r. i ułatwi małym i średnim przedsiębiorcom prowadzenie działalności gospodarczej na wspólnym, unijnym rynku.
Procedura SME stanowi krok w stronę wsparcia rozwoju handlu transgranicznego i ma na celu dostosowanie przepisów do dynamicznie zmieniających się potrzeb przedsiębiorców. W trakcie spotkania eksperci MF i KAS omówili kluczowe aspekty prawne bazujące na Dyrektywach Rady UE nr 2020/285 oraz nr 2022/542, które wprowadzają uproszczenia dla przedsiębiorców prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej.
Przedstawiciele Ministerstwa Finansów szczegółowo wyjaśnili zmiany w polskiej ustawie o VAT, w tym warunki, jakie muszą spełniać przedsiębiorcy, aby skorzystać z procedury SME. Przepisy niosą za sobą uproszczenie obowiązków podatkowych, zmniejszenie obciążeń administracyjnych i ułatwienie dostępu do rynku unijnego dla przedsiębiorców, którzy nie mają siedziby w danym państwie członkowskim, ale prowadzą w nim działalność. Jednym z warunków, które należy spełnić, aby mieć prawo do zwolnienia z VAT w ramach procedury SME, jest limit rocznych obrotów, który nie może przekroczyć 100 tys. euro.
Prelegenci zapoznali słuchaczy z procesem wypełniania formularzy i sposobem składania pism za pośrednictwem e-Urzędu Skarbowego. Przedstawili również wymogi dotyczące rejestracji do procedury SME oraz zasady wymiany informacji pomiędzy państwami członkowskim Unii Europejskiej.
W najbliższym czasie na portalu podatki.gov.pl (link otwiera nowe okno w serwisie zewnętrznym) zostanie uruchomiona zakładka poświęcona procedurze szczególnej SME, gdzie będą zamieszczone odpowiedzi na pytania, które pojawiły się na czacie dzisiejszego webinaru.
Więcej szczegółowych informacji na temat procedury SME znajduje się w prezentacji, która stanowi załącznik do komunikatu.