Korzystaj z e-usług Krajowej Administracji Skarbowej i nie daj się oszustom

Korzystaj z e-usług Krajowej Administracji Skarbowej i nie daj się oszustom

Korzystaj z e-usług Krajowej Administracji Skarbowej i nie daj się oszustom

osoba w kapturze na ekranie monitora laptopa

W okresie rozliczeń PIT oszuści częściej niż zwykle podszywają się pod urzędy skarbowe, Krajową Administrację Skarbową (KAS), Ministerstwo Finansów i pracowników tych instytucji.
Oszuści wysyłają fałszywe wiadomości SMS i e-mail zawierające m. in. linki do stron internetowych, a także dzwonią, próbując wyłudzić informacje lub nakłonić do wykonania płatności.
Pracownicy Ministerstwa Finansów ani urzędów skarbowych nie wysyłają takich wiadomości ani nie wykonują tego typu telefonów.
Bezpieczne załatwienie spraw podatkowych gwarantują e-usługi KAS takie jak e-Urząd Skarbowy, w którym znajduje się m. in. usługa Twój e-PIT.

 

„Pamiętajmy, aby być ostrożnym i uważać na oszustów podszywających się pod pracowników urzędów skarbowych, Krajowej Administracji Skarbowej czy Ministerstwa Finansów. Aktywność takich oszustów zwiększa się szczególnie w okresie składania zeznań podatkowych" – podkreśla zastępca Szefa KAS Małgorzata Krok.
„Zachęcam do korzystania z e-usług Krajowej Administracji Skarbowej, które gwarantują podatnikom pełne bezpieczeństwo podczas załatwiania spraw. Za pomocą e-Urzędu Skarbowego, na stronie podatki gov.pl lub w zainstalowanej w telefonie aplikacji e-US można bezpiecznie złożyć wniosek lub deklarację, zapłacić podatek, czy zaktualizować swoje dane" – dodaje wiceminister Małgorzata Krok.

Fałszywe wiadomości SMS lub e-mail

Oszuści wysyłają fałszywe wiadomości SMS lub e-mail, które dotyczą np. zwrotu podatku, konieczności dokonania korekty, aktualizacji danych, powiadomień z urzędu skarbowego. Wiadomości zachęcają do kliknięcia w niebezpieczne linki lub załączniki.
Otwieranie załączników do takich wiadomości, zamieszczonych w nich linków i wysyłanie odpowiedzi do nadawcy, jest niebezpieczne, ponieważ może spowodować zainfekowanie komputera albo przekazanie danych podatnika nieuprawnionym osobom.
Krajowa Administracja Skarbowa nie wysyła tego typu wiadomości. E-maile lub SMS-y wysyłane przez KAS, dotyczące otrzymania pisma w e-Urzędzie Skarbowym (e-US), zawierają wyłącznie informację, że pismo czeka w skrzynce odbiorczej e-US. Takie powiadomienia otrzymują osoby, które wyraziły zgodę na e-korespondencję w e-US. Z e-korespondencji korzysta już ponad 2,5 mln użytkowników e-Urzędu Skarbowego. Pozostali podatnicy dostają dokumenty pocztą tradycyjną.

Podejrzane telefony

Oszuści dzwonią i próbują pozyskać takie informacje jak numer rachunku bankowego, numer PESEL/NIP, numer dowodu osobistego lub inne dane osobowe, loginy i hasła. Zdarza się, że namawiają do zapłaty podatku przez wpłatomat lub za pomocą BLIK.
Pracownicy Krajowej Administracji Skarbowej nie wykonują tego typu telefonów. Nie proszą o dane podatników w celu ich aktualizacji ani nie nakłaniają do dokonania płatności.
Podatnicy nie powinni podawać danych osobowych takich jak PESEL, numer rachunku bankowego, adres zamieszkania w celu aktualizacji. Swoje dane można samodzielnie zaktualizować w e-Urzędzie Skarbowym. Dotychczas użytkownicy e-US zrobili to ponad 981 tys. razy. 
Przestrzegamy również, by nie podawać nikomu danych do logowania do e-Urzędu Skarbowego lub PIN-u do aplikacji e-US.

Co robić w przypadku próby oszustwa?

W przypadku gdy podatnik dostał pismo, które budzi jego wątpliwości lub gdy ktoś zadzwonił i podał się za pracownika urzędu skarbowego, żądając wrażliwych informacji, podatnik powinien zadzwonić i wyjaśnić tą sytuację na infolinii KAS: 22 330 03 30.
Zachęcamy również do korzystania z platformy CERT (link otwiera nowe okno w serwisie zewnętrznym), która służy do zgłaszania wszelkich incydentów w zakresie cyberbezpieczeństwa.

Komunikaty Ministerstwa Finansów i Krajowej Administracji Skarbowej

 

Pliki do pobrania