«Powrót

Pakiet pomocy dla powodzian

Pakiet pomocy dla powodzian

Pakiet pomocy dla powodzian

Grafika ilustracyjna, logo Ministerstwa Finansów, logo Krajowej Administracji Skarbowej, napis Pakiet pomocy dla powodzian

Na realizację zadań związanych z przeciwdziałaniem i usuwaniem skutków klęsk żywiołowych na ten moment zabezpieczyliśmy środki w wysokości 2 mld zł.
Trzy województwa: dolnośląskie, opolskie i śląskie otrzymały już środki na wypłatę zasiłków celowych.
Poszkodowani w powodzi, posiadający kredyt mieszkaniowy, będą mogli skorzystać z bezzwrotnej pomocy z Funduszu Wsparcia Kredytobiorców przez okres 12 miesięcy.
Przedsiębiorcy, których dotknęła powódź mogą odroczyć terminy płatności najważniejszych podatków.
Wprowadziliśmy 0% stawkę VAT dla darowizn towarów i usług przekazywanych na rzecz poszkodowanych wskutek powodzi.
Działa specjalna infolinia KAS.

 

Środki w budżecie państwa

Na realizację zadań związanych z przeciwdziałaniem i usuwaniem skutków klęsk żywiołowych zabezpieczyliśmy w budżecie na ten moment środki w wysokości 2 mld zł. Środki będą zwiększane zgodnie ze zgłaszanym zapotrzebowaniem.
Trzy województwa - dolnośląskie, opolskie i śląskie - otrzymały środki na wypłatę zasiłków celowych dla rodzin lub osób poszkodowanych w wyniku powodzi. Od 18 września środki te są już dostępne i uruchamiane zgodnie ze zgłaszanym zapotrzebowaniem.
Dodatkowo zwiększyliśmy budżet wojewody dolnośląskiego z przeznaczeniem na prowadzenie akcji przeciwpowodziowych i usuwanie skutków powodzi.
Jesteśmy przygotowani do dalszej natychmiastowej realizacji wniosków i wydawania decyzji zwiększających budżety wojewodów.

Wsparcie kredytobiorców

Poszkodowani w powodzi, posiadający kredyt mieszkaniowy (czyli wg ustawy o funduszu wsparcia kredytobiorców - kredyt hipoteczny wzięty na różne cele, tj. nabycie, budowę, przebudowę i remont), jeżeli utracili, choćby czasowo, możliwość korzystania z domu lub lokalu mieszkalnego, będą mogli skorzystać z Funduszu Wsparcia Kredytobiorców (FWK). Kredytobiorca będzie składać wniosek do swojego kredytodawcy w postaci papierowej lub elektronicznej, w tym przez system bankowości elektronicznej.
FWK będzie spłacał raty przez 12 miesięcy. Pomoc będzie bezzwrotna i niezależna od wysokości raty.

Podatki

Przedsiębiorcy poszkodowani w powodzi mają wydłużone terminy płatności podatków VAT, PIT i CIT. Wszyscy poszkodowani mają wydłużone terminy złożenia deklaracji i zapłaty podatku PCC oraz złożenia zeznań i zgłoszeń w podatku od spadków i darowizn.
W przypadku VAT odroczenie zapłaty podatku obowiązuje do 25 stycznia 2025 r.
W zakresie PIT i CIT odroczenie dotyczyć zaliczek na podatek i podatków należnych za sierpień–grudzień 2024 r. Przedsiębiorcy rozliczą podatek dopiero w zeznaniu rocznym.
Odroczenie dotyczyć będzie również podatku odprowadzanego do urzędu skarbowego za pracowników poszkodowanych firm.
W zakresie podatku PCC oraz podatku od spadków i darowizn termin złożenia zgłoszenia, zeznania podatkowego i deklaracji wydłużony zostaje do 31 stycznia 2025 r. (dotyczyć to będzie tych informacji podatkowych, których termin upłynąłby w okresie od 19 września do 31 października 2024 r.).
Równocześnie przesuwamy terminy składania deklaracji VAT miesięcznych i kwartalnych, informacji podsumowujących oraz JPK-VAT do 25 listopada 2024 (przesunięte terminy dotyczą deklaracji oraz informacji za okres od września do października 2024 r.).
W zakresie nieobjętym rozporządzeniem w dalszym ciągu będzie można wystąpić w trybie przewidzianym w Ordynacji podatkowej o zastosowanie dalej idących rozwiązań, włącznie z umorzeniem zobowiązań podatkowych.

VAT 0% na darowizny

Wprowadziliśmy 0% stawkę VAT dla darowizn towarów i usług przekazywanych na rzecz poszkodowanych wskutek powodzi.
Stawka 0% VAT jest stosowana od 12 września dla darowizn wszelkiego rodzaju towarów, np. żywności, koców, śpiworów, ubrań, ale też nieodpłatnych usług, takich jak zakwaterowanie czy wynajem agregatów prądotwórczych, które mogą się okazać niezbędne do złagodzenia skutków kataklizmu.
Z tej preferencji mogą skorzystać przedsiębiorcy przekazujący darowizny dla ofiar powodzi za pośrednictwem organizacji pożytku publicznego, jednostek samorządu terytorialnego, podmiotów leczniczych i Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych. Szczegóły w komunikacie (link otwiera nowe okno w serwisie zewnętrznym).

Wsparcie przedsiębiorców

Została uruchomiona specjalna infolinia, na którą mogą zadzwonić podatnicy poszkodowani w wyniku powodzi. Infolinia jest czynna w dni powszednie w godz. 8:00-18:00 pod numerem telefonu 22 460 59 30.
Organy podatkowe będą rozpatrywały wnioski powodzian w pierwszej kolejności, a zaświadczenia dla poszkodowanych podatników (o dochodach, przychodach, niezaleganiu), będą załatwiane „od ręki", zarówno złożone bezpośrednio w urzędach skarbowej czy w sposób elektroniczny.
W urzędach skarbowych, w których nie ma możliwości obsługi bezpośredniej podatnicy są obsługiwani kanałami zdalnymi.
Poszkodowani podatnicy mogą składać wnioski w dowolnym najbliższym urzędzie skarbowym. Dla ułatwienia i przyspieszenia pomocy poszkodowanym tworzone są nowe - tymczasowe punkty obsługi podatników.