Uwaga na fałszywe maile o nadpłacie podatku PIT

Uwaga na fałszywe maile o nadpłacie podatku PIT

Uwaga na fałszywe maile o nadpłacie podatku PIT

Otwarty laptop, na ekranie widać zakapturzoną postać bez twarzy.

Oszuści podszywający się pod Ministerstwo Finansów wysyłają fałszywe maile z informacją o nadpłacie podatku PIT.
Podatnicy są w tych mailach proszeni o potwierdzenie danych identyfikacyjnych i rachunku bankowego. Jest to próba wyłudzenia informacji.
Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa nigdy nie powiadamiają w e-mailach o weryfikacji deklaracji PIT i stwierdzeniu nadpłaty do zwrotu.


Przestrzegamy przed oszustami, którzy podszywają się pod Ministerstwo Finansów. Za pomocą e-maili i fałszywych stron internetowych takich jak „https://bezpieczny24.org/pl/e-US/" próbują wyłudzić dane podatników. Oszuści wysyłają maile, w których informują o nadpłacie podatku PIT. Proszą też o potwierdzenie danych identyfikacyjnych oraz rachunku bankowego wskazanego do wypłaty.


Przykład fałszywego maila

Szanowni Państwo, Informujemy, że na podstawie przeprowadzonej weryfikacji deklaracji podatkowej PIT-37 za rok podatkowy 2023, dokonanej zgodnie z art. 75, 2 oraz art. 77, 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. 2023 poz. 1870 z pozn. zm.), stwierdzono nadpłatę podatku dochodowego od osób fizycznych. Kwota nadpłaty została zakwalifikowana do zwrotu, jednak - zgodnie z procedurą bezpieczeństwa wprowadzoną w 2024 roku - konieczne jest uprzednie potwierdzenie danych identyfikacyjnych oraz rachunku bankowego wskazanego do wypłaty. Aby przejść do weryfikacji danych, prosimy skorzystać z poniższego łącza prowadzącego do formularza systemu e-Urzad Skarbowy: [1]https://bezpieczny24.org/pl/e-US/
Co należy zrobić?
  1. Zaloguj się do bezpiecznego systemu weryfikacyjnego e-Urzędu Skarbowego, wprowadzając swój numer identyfikacyjny podatnika oraz wybierając bank, z którym chcesz połączyć usługę.
  2. Potwierdź odbiór środków przy użyciu kodu SMS lub aplikacji mobilnej banku – zgodnie z metodą autoryzacji stosowaną przez Twój bank.
Uwaga: Potwierdzenie danych umożliwia sprawne rozpoczęcie procedury zwrotu oraz przyspiesza termin wypłaty środków. Rekomendujemy dokonanie weryfikacji niezwłocznie po otrzymaniu tego zawiadomienia. Dziękujemy za współpracę. Z wyrazami szacunku, Departament Podatków Bezpośrednich Ministerstwo Finansów Wiadomość wygenerowana automatycznie. Prosimy nie odpowiadać. 2025 Ministerstwo Finansów - Wszystkie prawa zastrzeżone"
 


Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa nie wysyłają wiadomości e-mail, informujących o nadpłacie podatku i nakłaniających podatników do potwierdzenia danych identyfikacyjnych lub rachunku bankowego.
Informacje o nadpłacie podatku można znaleźć w e-Urzędzie Skarbowym (e-US) na stronie podatki.gov.pl. Można się do niego zalogować wybraną metodą na rządowej platformie login.gov.pl. W e-US podatnik może też śledzić status zwrotu podatku. Informacje dotyczące nadpłaty podatku można również uzyskać w urzędzie skarbowym.

Co robić w przypadku próby oszustwa?

W przypadku gdy podatnik dostał wiadomość e-mail lub SMS, która budzi jego wątpliwości lub gdy ktoś zadzwonił i podał się za pracownika urzędu skarbowego, żądając wrażliwych informacji, podatnik powinien zadzwonić i wyjaśnić tą sytuację na infolinii KAS: 22 330 03 30.
Zachęcamy również do korzystania z platformy CERT (link otwiera nowe okno w serwisie zewnętrznym), która służy do zgłaszania wszelkich incydentów w zakresie cyberbezpieczeństwa.
W okresie składania zeznań podatkowych zwiększa się aktywność oszustów, którzy próbują wyłudzić dane podatników. Apelujemy o szczególną ostrożność.