Kontrola zarządcza w Izbie Administracji Skarbowej w Opolu
Podstawą prawną funkcjonowania kontroli zarządczej jest ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2021 r., poz. 305), która nakłada na kierownika jednostki, obowiązek zapewnienia funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej. Standardy kontroli zarządczej w jednostkach sektora publicznego zostały określone w załączniku do komunikatu nr 23 Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2009 r. (Dz. Urz. Ministra Finansów nr 15, poz. 84).
Standardy stanowią uporządkowany zbiór wskazówek do tworzenia, oceny i doskonalenia systemów kontroli zarządczej. Opisują kluczowe obszary zarządzania jednostką. Zostały przedstawione w pięciu grupach odpowiadających poszczególnym elementom kontroli zarządczej:
- środowisko wewnętrzne,
- cele i zarządzanie ryzykiem,
- mechanizmy kontroli,
- informacja i komunikacja.
- monitorowanie i ocena.
Kontrola zarządcza obejmuje działalność i funkcjonowanie całej jednostki, jest narzędziem wspomagającym kierowanie jednostką.
System kontroli zarządczej to sposób spojrzenia na jednostkę, który ma ułatwić zarządzanie nią w uporządkowany sposób. Istotą tego systemu jest wyznaczenie i ścisłe sprecyzowanie celów do osiągnięcia oraz przypisanie im zadań do zrealizowania przez jednostkę.
Obok orientacji na realizację celów i zadań, specyficznym dla kontroli zarządczej jest akcentowanie indywidualnej odpowiedzialności kierownika jednostki. Jednocześnie, system kontroli zarządczej, przenikając przez wszystkie obszary działalności jednostki, zakłada jej samodoskonalenie, a także monitorowanie i poprawianie realizowanych przez nią procesów.
Poprzez skuteczny system kontroli zarządczej kierownictwo jednostki uzyskuje wystarczające (racjonalne) zapewnienie, że założone cele i zadania zostaną osiągnięte.